Trebuie să vorbim deschis și direct despre situația din educație” - este îndemnul președintelui UDMR, Kelemen Hunor, adresat, astăzi, participanților la forumul pedagogic maghiar, desfășurat la Târgu Mureș, la inițiativa UDMR și a Uniunii Pedagogilor Maghiari din România.

06.05.2017 | Actualitate politică
  • Mărime
    text
  • Trimite prin e-mail
  • Tipăreşte

  • Trimite prin:
  • Share


Trebuie să vorbim deschis și direct despre situația din educație” - este îndemnul președintelui UDMR, Kelemen Hunor, adresat, astăzi, participanților la forumul pedagogic maghiar, desfășurat la Târgu Mureș, la inițiativa UDMR și a Uniunii Pedagogilor Maghiari din România.

”Deciziile trebuie luate împreună cu specialiștii în educație, cât mai repede și cu responsabilitate pentru că, în caz contrar, unele dintre probleme vor provoca o criză a întregului sistem. Dacă vrem să evităm o criză majoră în educație, deciziile nu mai pot fi amânate! UDMR consideră importantă calitatea manualelor de limba română pentru elevii claselor maghiare, prin urmare, intenționează să organizeze un concurs de proiecte pentru elaborarea acestora”, a declarat președintele UDMR.

Forumul pe probleme de educație de la Târgu Mureș a fost organizat cu scopul de a identifica problemele și soluțiile posibile pentru ca sistemul de învățământ maghiar din Transilvania să se poată desfășura în condiții optime.

Pregătirea reformei în învățământ este datoria noastră comună, iar pentru aceasta sunt necesare consultări și planificări sistematice. Criticile trebuie acceptate, iar unde este posibil, trebuie efectuate schimbările necesare. Însă trebuie să admitem cu toții că șansele de progres depind numai de o poziție clară, bine argumentată din punct de vedere profesional și acceptată de toți, inclusiv de responsabilii din zona didactică. Când nu există o poziție bazată pe consens, se va genera numai grabă și haos. Iar fundamentul acestui consens trebuie să fie relația bună, de parteneriat cu Uniunea Pedagogilor Maghiari din România”, a subliniat președintele UDMR, Kelemen Hunor.

Între anii 2013-2015, UDMR și Uniunea Pedagogilor Maghiari din România (UPMR) au pregătit, la nivel local, o serie de documente care, la vremea respectivă, au fost adecvate pentru identificarea și soluționarea problemelor.

Acest proces trebuie reluat și reevaluat, dacă ne dorim cu adevărat un proces educațional în beneficiul copiilor. În ultimul an și jumătate a trebuit să ne confruntăm adesea cu situații în care a trebuit să intervenim de urgență, în ultimul moment uneori, din cauza amânării la nesfârșit a unor decizii pentru care nimeni nu a vrut să își asume responsabilitatea. Este nevoie, în aceeași măsură, de politicieni dedicați, de pedagogi bine pregătiți profesional, dar și de părinți motivați, dornici ca obiectivele noastre să rămână neschimbate, iar educația să fie destinată în totalitate dezvoltării copilului”, a afirmat președintele UDMR, Kelemen Hunor. 

Evaluările arată că elevii maghiari se confruntă cu probleme majore în învățarea limbii române, prin urmare, ”UDMR a decis ca, prin acordarea unei burse anuale, să sprijine autorii care își asumă responsabilitatea elaborării manualelor de limba română pentru elevii claselor maghiare”.

”Uniunea își propune ca sistemul de burse să se deruleze în colaborare cu Uniunea Pedagogilor Maghiari din România”, a precizat liderul UDMR.

Având în vedere situația critică în care se află Liceul Teologic Romano-Catolic din Târgu Mureș, UDMR pregătește un proiect de lege care să ofere soluții în situațiile în care administrațiile locale nu pot sau nu își asumă responsabilitatea adoptării unor decizii favorabile. UDMR propune ca, în astfel cazuri, dreptul de decizie să fie transferat Ministerului Educației, deoarece, așa cum experiența o dovedește, începând cu cabinetul președintelui țării, până la inspectoratul școlar județean, nimeni nu a reușit să găsească soluții pentru impasul în care se află Liceul Teologic din Târgu Mureș.

”Suntem conștienți și de impactul negativ al inițiativei noastre, deoarece ar însemna, practic, o recentralizare, un transfer de atribuții de la administrațiile locale la nivel central. Dar cred că acest lucru ar trebui să fie o excepție, pentru a putea face față unor astfel de situații. Suntem încrezători în faptul că, până la sfârșitul lunii iunie, vom reuși să legiferăm acest aspect”, a declarat președintele UDMR, Kelemen Hunor.

Vicepreședintele executiv pentru învățământ al UDMR, Magyari Tivadar, a menționat importanța modificării și rectificării planurilor educaționale județene elaborate în perioada 2013-2015. În acest scop, UDMR propune introducerea unei metodologii unitare pentru elaborarea și controlul periodic al planurilor de acțiune la nivel județean, însă, acest demers trebuie să aibă în vedere o consultare extinsă: ”În fiecare județ, regiune s-a format o comisie de specialitate cu rolul de a elabora recomandări administrațiilor locale și reprezentanților clasei politice, în toate cazurile de importanță majoră pentru viitorul educației. Principiile de funcționare și competențele decizionale ale consiliilor școlare județene ar trebui să fie reevaluate la nivel central”.

În legătură cu modificarea Legii Educației, procedură care urmează să înceapă în viitorul apropiat, vicepreședintele executiv al UDMR consideră că este nevoie de ample consultări profesionale și politice, și, mai mult ca oricând, sunt necesare decizii mult mai bine fundamentate, care să fie adoptate în timp util. 

Vicepreședintele Comisiei de Educație din Camera Deputaților, Szabó Ödön, a vorbit despre activitatea Uniunii în Parlament, reiterând faptul că elevii claselor maghiare vor susține examenul de capacitate și bacalaureat în limba română conform unei programe speciale pentru minorități, dacă această inițiativă va fi votată și în Senat, în calitate de Cameră decizională.

Deputatul Szabó Ödön a făcut referire și la alte două inițiative legislative propuse de UDMR.

”Din toamna acestui an, în peste 50 de școli din țară va fi demarat programul pilot prin care urmează să se asigure elevilor o masă caldă zilnic, pe lângă lapte și corn. UDMR propune ca această inițiativă să fie extinsă pentru mai multe unități de învățământ din țară”, a declarat vicepreședintele Comisiei de Educație din Camera Deputaților, Szabó Ödön. Totodată, deputatul Uniunii a mai spus că una din prioritățile perioadei următoare este înființarea unui centru de cercetare și perfecționare educațională în limba maghiară.

Referitor la studierea limbii române după o metodologie specială elaborată pentru elevii claselor maghiare, Király András, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că trebuie accelerat procesul decizional în cadrul ministerului, pentru ca programa specială să fie elaborată cât mai repede. „Sunt de acord că este importantă calitatea manualelor în limba română, salut deci decizia UDMR de a anunța un concurs în luna iunie pentru elaborarea acestor manuale”, a spus Kiraly.

Participanții la forum au dezbătut și alte probleme cu care se confruntă învățământul maghiar din Transilvania: situația educației în limba maternă în comunitățile maghiare dispersate, pregătirea manualelor școlare, lipsa de cadre didactice, planurile de învățământ județene și necesitatea înființării unui centru de cercetare și perfecționare. Participanții au convenit asupra faptului că sunt necesare măsuri urgente și decizii rapide, iar în locul intervențiilor de urgență trebuie să existe o planificare minuțioasă pe termen lung, dar și o consultare amplă și permanentă cu forurile de specialitate.

Atenție! Ne rezervăm dreptul de a modera comentariile.