Problema lipsei arhitecților șefi este deblocată de Guvern

Problema lipsei arhitecților șefi este deblocată de Guvern

Guvernul a deblocat astăzi, printr-o Ordonanță adoptată la propunerea Ministerului Dezvoltării, problema lipsei arhitecților șefi – a anunțat ministrul dezvoltării, Cseke Attila.

Construcțiile pot fi autorizate pe baza Planului Urbanistic, implementat de arhitectul șef al localității. Cu toate acestea 94% dintre unitățile administrativ-teritoriale nu au un arhitect șef. Soluția este oferită de decizia Guvernului de astăzi, a subliniat ministrul.

Dintre cele 3.228 de unități administrativ-teritoriale din România doar 185 au un arhitect șef, motivul este reglementarea strictă privind accesul în funcție a acestora, spune ministrul de resort. Statisticile arată că, în ultimii 16 ani, au primit drept de semnătură pentru elaborarea documentațiilor de amenajarea teritoriului sau de urbanism 1.617 arhitecți, 322 urbaniști și 78 de conductori arhitecți, din aceștia doar 185 lucrează în sistemul administrației publice locale.

„12 județe din România nu au arhitecți șefi la nivelul consiliilor județene, iar în Gorj și Buzău această funcție nu este ocupată în nicio unitate administrativ-teritorială. Aproximativ o jumătate dintre municipii sunt fără arhitecți șefi, dar și un sector din capitală este în această situație. În mediul rural, 2.843 de comune nu au arhitect șef. Reglementările sunt prea birocratice, și împiedică buna dezvoltare a localităților” – a spus Cseke Attila.

Noile reglementări adoptate astăzi prevăd extinderea categoriei de studii și către alte domenii de specializare conexe arhitecturii și urbanismului, de exemplu ingineria economică în construcții, în cazul municipiilor (altele decât cele reședință de județ), oraşelor şi comunelor, cu condiția ca, în primul an de la numirea în funcția de arhitect șef, aceste persoane să absolve cursuri de formare profesională continuă de specialitate în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului şi autorizării construcţiilor. Totodată, în cazul în care la concursul pentru ocuparea funcției de arhitect-șef la nivelul altor municipii decât reședințele de județ, orașe și comune nu se prezintă persoane cu 7 ani de experiență în domeniu, necesare conform reglementărilor în vigoare, la a doua procedură de concurs se acceptă și candidați cu o vechime diminuată cu 2 sau 4 ani.

Noile prevederi oferă posibilitatea comunelor și orașelor de a avea arhitect șef prin asociații de dezvoltare intercomunitară pentru mai multe unități administrativ-teritoriale, și elimină necesitatea atestării arhitecților șefi de către Registrul Urbaniştilor din România.

 

 

pe aceeași temă

Hírlevél